torsdag 6 februari 2014

Vinterklappslek

I Vi som syr medeltidskläder på facebook har vi över december och januari haft en vinterklappslek. Kanske låter lite udda, men tänk er en julklappslek fast man flyttar fram den en månad. Voilá! Vinterklappslek. Jag var ansvarig för att se till att alla hamnade i bra kedjor/par utifrån beskrivningar på vad de ville ha och vad de ville göra. Och i slutändan hade jag hamnat med Cathrin Åhlén. Något mer känd som Katafalk. Typ gudinnan när det kommer till medeltidskläder. Ja. Inte alls prestationsångest. Nejnej. Absolut inte.


I slutändan blev det en vikingahuvudduk utifrån statyer och återskapningar. Ett simpelt brickband för att den ska kunna fungera med lägre stånd och samtidigt är det ett brickband där så den kan fungera med högre stånd också. Broderierna är en variant på Mammenstygnen, sydda i vitt knapphålssilke för att bara just skimra till i ljuset. Hon fick även lite pärlor som "blivit över" (jag har tillräckligt för att göra dubbelt blingbling till mina dräkter) och hemmagjorda tepåsar.


Antingen så kan man knyta banden i nacken under duken och få en rätt lång, hyfsat slät duk, eller så kan man knyta upp den som jag gjort nedan. Båda två är snygga tycker jag!



Från Cathrin så fick jag en fruhätta, med hennes trademark - smurfkroken. Helt underbart bra eftersom jag nästan alltid har håret uppsatt i knut och det får perfekt plats därunder! Det grå tyget kände jag igen från en av hennes klänningar, och även det gröna är samma som hon har i en klänning.


Jag har gått runt med hättan här hemma lite, men då jag verkligen ville göra den rättvisa på bild så fick Sofia (en av mina vänner som håller på att dö av avund) låna den och bli fotograferad i den. Ett smärre mirakel att jag fick tillbaka den! På sig har hon även min gula vikingatunika med synliga röda sömmar, som dubblerar som en kort överklänning vid kallare väder. Under den har hon min Herjolfsnes 39 som jag verkligen behöver bestämma mig för hur jag ska avsluta fållen på. Under den (det är ju kallt, många lager ska det vara!) har hon sin egna svartgrå fiskbensmönstrade cotehardie med massa knappar - hon har lite bredare axlar än mig och kan inte ha min som jag brukar ha under - och underst har hon min underklänning, men den syns ju inte.


Inga kommentarer :