lördag 29 juni 2013

Tunika, beställning

Så var ännu en beställning klar. Det här går banne mig undan! Carolina och Jesper behövde kläderna den 11/7, men då både de och jag ska till Foteviken imorgon tyckte jag att det är ju enklare för alla inblandade om de kan få plaggen imorgon. Så nu sitter jag här, klockan jättesent och är klar med tunikan. Och så himla skrytnöjd!

Temat för veckan har uppenbarligen varit "prova något nytt". Nya sätt att sy fållen på yukatan, nytt sätt för dragskon och på tunikan är metoderna för fåll, halslinning och kil nya för mig. Och tunikan är helt felfri. Sanslöst vad grym jag känner mig!!

Bild på hela tunikan kommer förhoppningsvis snart, samtidigt som byxorna, men stor sannolikhet. Tunikan var till Carolina och byxorna till Jesper... så inte säkert!

Här är några bilder på halslinningen. Den är så jädrans snygg så jag vill behålla tunikan själv bara av den anledningen. Snyggast halslinning jag gjort hittills. Utan tvekan. Först utsida, sen insida. Och jag kunde maskinsy nästan hela dessutom. Utan att det syns. Wohoo! Jag satte fast lappen på insidan med några stygn i varje hörn och på ett ställe längs med varje sida dessutom. Vill man kan man ju sy fast den med en kontrasterande tråd, men jag lämnar det upp till Carolina.




Nedan följer sedan en bild på ärmen, där en liten pricksöm syns. Gick mycket snabbare än att fålla som jag brukar. Väldigt skönt. Efter det så är det kilen jag vill skryta om. I vanliga fall är det lätt hänt att jag lyckas få den ena sidan lite bucklig. Men eftersom jag var lat så nålade jag fast allt så jag kunde sy det på det viset som är lättast i maskin. Det var tydligen tricket! Och sen insidan där även nedre fållen syns som lagt sig så himla snyggt och prydligt att jag nästan blir tårögd. Och detta direkt. Jag brukar kämpa i en halv evighet för att få det att se "okej" ut. Och nu är det hur snyggt som helst. Jag är glad. Och nöjd. *börjar nynna på "nöjd, nöjd, nöjd, kvinnan är är väldigt nöjd"*


Inga kommentarer :