måndag 21 oktober 2013

Brickband! Brickband! Mer brickband!

Fick för en månad sen beskrivning till hur man gör brickband av Wilhelmina. Jag har tittat på så många bilder på nätet men liksom inte fattat. Brickor har jag haft sen i somras. Och nu fattade jag. Typ. Första målet var kantväv på mina hosor. Det gick dåligt eftersom jag slarvat bort alla nålar med tillräckligt stort hål. Så det blev ett riktigt brickband med 4 brickor som jag sen sydde fast med lintråd. Lagom början. (Att börja lagom är ovanligt, mycket ovanligt i min värld.)


Jag blev nöjd och sydde fast det och sen mixtrade jag lite till med hosorna (eget inlägg). Efter det ritade jag upp mitt första mönster, fick hjälp att varpa av Loka och började väva. Insåg rätt snabbt att det är lättare om brickorna är längre fram, både för att skälet syns bättre och för att det är lättare att hålla bredden. Men efter det så höll jag bredden rätt ok och fick in ett bra tempo med jämn fasthet också. La undan det för kvällen (natten) och gick och la mig. Morgonen efter så fick jag inte riktigt rätt på det och insåg nästan en halvtimme senare varför. Jag hade vänt upp och ner på den. Men jag fortsatte väva och i slutändan blev det riktigt bra. Är man petig är där en bit i början som kanske inte är så snygg att använda, men den ska bli en present då den inte passade till min gula tunika ändå.




Ritade upp nytt mönster senare på dagen (igår) och varpade upp och satte igång. Mycket jämnare och snyggare. Jag kom dessutom fram till hur jag skulle låta bli att vända på varpen. Det är ju bara att kolla på de yttersta brickorna! Det står ju V & H på dom. Brickan med V ska såklart vara till vänster. Jag kände mig som världens geni när jag kom på detta haha. Bandet blev till slut 2m, efter mycket trixande på slutet, men jag blev inte nöjd med detta heller mot tunikan, så det ska säljas när jag bestämt pris.




Och sista projektet för dagen blev en riktig kantvävning (eget inlägg) efter att jag rusat in till Panduro (en av få butiker i stan med söndagsöppet, wohoo!) och köpt på mig ett gäng mycket vackra, ekologiska garner. De var för vackra för att låta bli även om jag var osäker på om de klarar slitaget av vävandet. Efter att ha vävt klart kanten till struthättan är domen att de klarar vävningen om man är försiktig, men att det inte riktigt klarar av att dras genom tyg. Vitt och svart användes till struthättan; det mörkgröna och turkosa ska användas till ett band att fästa på hängsleklänningen samt det gulgröna och turkosa till bälte till hängsleklänningen. Vad jag ska använda det lavendelfärgade till återstår ännu att se. Det lutar åt band i svart och lavendel.


Summa summarum av brickbandsupplevelsen de senaste 4 dagarna är att jag är fast i träsket. Stenhårt. Om Loka också fastnar så blir det nog att stå på Foteviken nästa sommar. I den här takten kommer jag att ha närmre 200 band då. Oops.


Inga kommentarer :