lördag 17 augusti 2013

Kvinnounderkläder från 1500-talet

Snubblade över en bild på Pinterest för några månader sedan och bestämde mig för att sådana ska jag göra. Jag måste ju bara testa om de fungerar! Vilket de faktiskt gör, så länge man kanske funderar en extra sekund över hur de sitter när man går på toaletten haha. När man väl vänjer sig vid känslan, som är ett mellanting mellan troslös och ha shorts på sig, så är de faktiskt väldigt bekväma. Självklart har man inte trosor under när man använder dom "på riktigt" - däremot när man blir fotograferad i dom!




Jag var inte speciellt noga med mönster eller någonting, så det är ju inte det snyggaste eller jämnaste jag sytt... men det blev ett par "brokor" av det. I efterhand önskar jag att jag var lite nogrannare då jag faktiskt sydde dom för hand dessutom.

Jag har ju inte haft möjlighet att ens se originalet i verkligheten, än mindre vända och vrida på det, så jag har gått helt efter Historic Enterprises bild. De två stora skillnaderna är att mina inte alls går ihop lika mycket i rumpan (tänkte inte riktigt på att beräkna mer tyg där, utan klippte fyra lika stora delar) och jag har inte ett band runt hela midjan utan har istället sytt ihop bitarna baktill och sedan sytt två band som jag sydde fast framtill, så de går även mer omlott.

Här är bilden jag först såg, från Historic Enterprises.


Dessa är gjorda efter ett italiensk fynd, från 1500-talet som sagt. Historic Enterprises skriver såhär "Patterned after the 16th C. Italian ladies' underwear which are part of the Metropolitan Museum of Art's costume collection (inset photo), our "ladies' braies" are split waist to waist through the crotch. The opening falls together while standing providing full coverage, and the mid-thigh length leg prevents chafing. The split crotch design allows the wearer to use the privy while wearing the braies, eliminating the need to lower and raise undergarments under bulky period gown skirts. This design removes the danger of undergarments falling into the dirt (or worse!) on a filthy privy floor and the " och The Anéa Costumes skriver "Linen drawers embroidered with silk, labeled "Donne San Teodoro", late 16th century (The Met, New York)". Nedanför finns originalbilden på underbyxorna.

Inga kommentarer :