söndag 18 augusti 2013

Förkläde



Under Knäcke* pratade vi i Gröna Kompaniet om att fixa förkläden, något jag tog på mig. Sagt och gjort. Eller inte. Tre, fyra dagar innan det var dags för Visby blev det IKEA för att fixa linne (AINA) där, då jag ville ha ett grövre tyg. Alltid ute i god tid. Ooooohja. Tyget fanns där och jag hade ju inte riktigt hunnit göra ett mönster... så jag höftade till 2m för två förkläden. Vilket visade sig stämma rätt bra.

Jag valde att klippa ut själva förklädet i en del, vilket gick rätt snabbt att fålla och sedan klippa ut bandet i en del, vilket tog tre ggr så lång tid att fålla. Sydde ihop det första medan Rikard klippte ut det andra. Sen insåg jag att jag & Erik som gett mig omkretsmåtten kanske inte riktigt tänkt likadant. Eller att jag hade snubblat någonstans i tankebanan. Oavsett blev jag osäker på huruvida omkretsen faktiskt skulle fungera då det var alldeles perfekt på mig och jag ändå tillhör några av de mindre i gänget.

Väl framme i Visby, med ett klart förkläde och ett i två bitar, visade sig att vi inte varit helt ute och cyklat, men att det nog var bra att jag inte sytt på det andra. Så det andra bandet ska alltså delas på två och bara fästas i kanterna över förklädet, inte över hela.

Typ 1300-tal som jag sett många ha. Vill man inte ha överdelen, som nålas fast, så är det bara att vika ner den, då den är 5cm kortare än den undre delen av förklädet. Här är en målning med förklädet; "Nature at her forge" från 1350-talet.


*Knäcke: Aka Double Wars, SCA-evenemang utanför Hässleholm i Skåne. 10 dagar vid Kristi himmelsfärd. 

Inga kommentarer :