måndag 21 oktober 2013

Herjolfsnes, omgjord

Inför Visby hade jag bestämt mig att nu JÄKLAR får min skogsgröna klänning bli klar! Den gjordes som en Herjolfsnes 38 (1300-1400-tal), men jag förstod mig inte på S-ärmar, så det blev en fullösning med kil. Ful lösning var ordet. Och när ärmarna skulle fixas till så kände jag "för att det här ska funka, måste jag sprätta det här också" och sen låg klänningen i nästan alla bitar igen. Men jag fick ihop det i slutändan, dock blev det korta ärmar istället, alltså förvandlades den till en Herjolfsnes 42 istället i sedvanlig panik inför medeltidsveckan.

Nya ärmar, med svart mellanklänning.
Gamla ärmar, utan mellanklänning. Väldigt klumpiga, som ni ser.




Nu i höst har jag även varit duktig och lagt ALLA sömmarna i klänningen. Den består av 3 delar, varav 2 kilar på varje sida går upp till ärmhålan. En del sömmar var lagda sen innan och jag behövde inte lägga om dom efter uppsprättandet. De sömmar som var lagda sedan innan var lagda i grön, vit och oblekt linnetråd, men nu när jag köpt en tunn brun linnetråd på medeltidsveckan och insett att den är underbar när man lägger sömmar, så var det ju bara att fortsätta med den! En färgglad insida på min klänning alltså.



Jag har fått frågan om VARFÖR i helskotta man gör detta, lägger sömmar alltså. De syns väl inte? Nej, insidan syns ju inte (förutom när man fäster upp kjolen i bältet för att tokdansa till Koenix), men det blir en helt annan utsida; mycket jämnare och kjolen blir liksom runt, den formar sig inte efter kilarna på samma sätt. Det är absolut ett jävla slitgöra, men sååååå värt det, speciellt i lite styvare tyger som Medeltidsmodes Meltonull. Sen är det också det där med plaggets hållbarhet. Det tål mycket mer utan att det fransas upp från insidan om man lägger sömmarna.


Fållen är fortfarande kvar och det är för att den redan är något för högt upp. En slitkant ska alltså på, eventuellt i blått om det blir något över efter Eskils hosor, annars får vi se vad jag hittar. Eventuellt ska jag sprätta upp och jämna till halslinningen men det är ett senare projekt.

Inga kommentarer :