måndag 1 juli 2013

Tvätta tyget

Innan jag börjar sy i tyget så förtvättar jag det. Man slipper obehagliga överraskningar i form av att vissa delar krympt mer än andra och i värsta fall behöver man sy om en söm. Tvättar på den temperatur och det program den ska köras sen. Eller så, när jag är riktigt lat (speciellt med linne) så lägger jag det i varmt vatten (kontrollerar temp så den är minst 5° över det jag vill ha sen) för då slipper jag stryka innan jag ska klippa.

Dessutom ser jag hur mycket färgen fäller, och kan komma ihåg det själv vid nästa tvätt, eller upplysa kunden om det. Mina vikingabyxor, som är köpta, färgar fortfarande av sig. Och de har tvättats fler gånger än jag kan räkna...

Linne sicksackar jag också först. Blir ett helvete annars, minst sagt. Man lär sig av sina misstag, helt enkelt.

Här är i alla fall tre underbara tyger:
Hampa överst. Typ som linne men ska tydligen vara bekvämare. Robin har beställt brokor och undertunika av det.
Mitten är Medeltidsmodes fantastiska, underbara, sagolika, älskade skogröna ylle. Lite ljusare än det jag köpte för två år sen. Detta ska bli till Robins övertunika (1200-tal) och till ärmar till klänningen gjord av det tyg jag köpte för två år sedan. Jag ser faktiskt fram emot att ha färgskiftningar. Känns mer äkta. Tackar dock gudarna att Sofia lovat hjälpa mig med ärmarna... är ju inte den vanliga varianten som jag brukar göra och kommer bra överens med.
Längst ner är ett grönt ylle från Korps som vi köpte på Foteviken i lördags. Hittar inte den i mina tygprovet så är osäker på vilken det faktiskt är. Glömmer oftast att fråga om sådant.

Inga kommentarer :