måndag 21 oktober 2013

Kantvävd struthätta

Har redan från början tänkt göra något av den inte så snygga kanten på struthätta, provisoriskt fäst med synliga stygn. Tanken från början var ett foder som går upp, för det ska se ut som att den är uppvikt även om den är fastsydd så. Men nu när jag gått och blivit brickbandsgalning så fick det bli en kantväv. I de vackraste, finaste ullgarnen jag sett. Ekologiska dessutom. Ser handfärgade ut, men är det inte, bara använt så lite kemikalier som möjligt. M&K Eco Ull heter de och finns på Panduro.

Då jag hade bestämt mig för att inte åka in och handla innan det rödlila bandet var klart så blev det lite stressigt och jag fick lite panik när jag skulle välja. Så det blev alla sex. Det vita och svarta gick till kantvävningen, men det är ju rätt mycket kvar, så vi får se vad som blir av resten. Garnet funkar bra att väva med, om än något mjukt, men det funkade betydligt sämre att sy med. Jag är rätt nöjd ändå i slutänden, mest för att hättan faktiskt är klar nu. Lade även garn över nedfällningen för att den skulle bli snyggare.

Hättans gamla söm.
Summa summarum: Kantvävning ska ske med ett fastare garn.

Inga kommentarer :