måndag 30 december 2013

Herjolfsnes 63 ärm

De här fina, vackra "s-ärmarna" som är så roliga att göra. Eller inte. Men jag börja få in klämmen på det. Beskrivning finns i Medieval Tailor's Assistent och bygger på ärmhålets storlek, så till skillnad från den vanliga, enkla tunikan jag gör annars, så måste jag sy ihop sidorna här först. Sen är det bara att börja mäta och rita, klippa ut i toille-tyg och testa (det har redan rätt mycket tyg för mig på just de här ärmarna) och sen klippa ut på riktigt. Här är några bilder, inkl den obligatoriska nyfikna katten.

Rita...

Klippa ut i toilletyget och sy fast med tråckelstygn (dvs stora stygn som är lätta att ta bort).
Ha ett roligt toilletyg så blir det genast ett roligare extrasteg!
Och lägg sedan ut mönstret på det riktiga tyget. Som ni kanske kan se på bilden så är den utstickande biten från originalmönstret avklippt, så jag sen kan lägga den på en av de tomma ytorna.
Har man en bit avbruten krita så tycker jag att de är fantastiska att rita ut sömsmånen med!
En snygg karl med snygga ärmar i en inte så välstädad hall.


Inga kommentarer :