fredag 3 januari 2014

Herjolfsnes 63, ärmarna klara

Jag valde att kantväva ärmarna, något som också är gjort på originalet även om jag tolkar boken Woven into the earth som att det kanske är gjort på ett lite annat sätt. Krapprött är originalfärgen i alla fall så jag är ju inte så långt ifrån där!

Nu är det dags att packa ihop oss för att fara på 12th night coronation, så resten av kjorteln får bli klar en annan gång. Den går ju att bära nu i alla fall!


Under tiden jag väver. Kantvävning är ungefär exakt som vanlig brickbandsväv fast man syr fast det samtidigt som man väver. Pilligt som satan för man kan inte sträcka det som när man väver vanligt, men det är helt klart värt jobbet. Jag ser dock inte fram emot när jag ska kantväva runt hela kjorteln...








Här ser ni också fyllnadstrådarna som jag skrev om i detta inlägget (länk).

Inga kommentarer :