onsdag 16 januari 2013

Hur ritar man kilar?

Min första klänningen, inför mtv 2011, så tänkte jag att de där mjuka linjerna kan jag säkert klippa sen, när klänningen sytts ihop osv. Det var ett stooooort misstag. Kommer inte jag göra om.

Jag brukar alltid, när jag gör mina mönster, räkna hur breda och långa fram- och bakstycken ska vara, sen ärmarna och så pusslar jag runt dom (oftast i photoshop, mindre suddgummi som går åt!) och sen börjar jag räkna på hur breda jag vill ha kilarna mot hur mycket tyg jag vill betala för.

Skaffar tyget och rita ut allt, och nästan alltid gör jag mina kilar såhär, oavsett om två ska sys ihop till en stor eller det ska vara två separata kilar.  Mäter ut mitten på plagget, lägger tumstocken från hörn till hörn och ser till att den går genom mitten och ritar sen linjen. Sen tar jag en bit tråd, lindar kring min krita och sedan runt en knappnål så att tråden är lika lång som långsidan på tyget. Knappnålen sticker jag ner genom tyget och i strykbrädan (men inte upp igen). Och så är det bara att rita, från linjen som går genom mitten av tyget och ut!

Vips, vackra, fina, runda kilar!

Inga kommentarer :