onsdag 16 januari 2013

Sytips om sömsmån

Lite snabba sytips! Se under varje bild :)

Rita ut kilarna, hittar du på länken här!


Jag märker ut sömsmånen. Ta en styck krita och märk ut var en centimeter är, sedan sätter jag nageln i markeringen och börjar rita. Enda sättet för mig att hålla en jämn sömsmån haha. Och kritan går bort i tvätten om den inte borstats av av sig själv innan.

Görs på framsidan om man sedan stryker ner den (som jag gör) och syr med kaststygn eller på baksidan om man syr med t.ex. efterstygn.


 
Bild när jag stryker ner den sen, ser till så att kanten slutar där kritan slutar...



...och gör den inte det kan man flytta den med fingrarna (om man inte är jättevärmekänslig) medan det fortfarande är varmt.


Vill det inte som man själv vill, eller man bränner sig på ångan, kan man vika kanten och hålla den sträckt över kanten på strykbrädan. 

Inga kommentarer :