onsdag 26 juni 2013

Yukatan del 2: den är klar!

Fler bilder längre ner!

Och så äntligen idag blev jag klar på hur jag skulle göra de sista delarna. Vad har jag lärt mig? Jo, kragar och sådant kommer jag nog aldrig lära mig sy på rätt (det blir ju bra i slutändan men vägen dit blir aningen längre) och att jag ska göra ordentlig research och verkligen fundera på hur sakerna ska göras i praktiken och inte bara tänka "äh, det tar bara 4h att sy". Om man bortser från vissa "dekor"-sömmar och sådant jag gjort för att jag ville prova något nytt, inte för att det behövdes (men snyggt blev det!) så har jag nog lagt ner närmre 40h inklusive all research och mönsterritande och så vidare. I slutändan är jag faktiskt väldigt, väldigt nöjd, trots allt krångel. Fick för övrigt en mycket, mycket fin komplimang av Alexandra idag; Att det är så typiskt mig att dels göra något så obetydligt som en fåll extravagant med dekorsömmar och dels prova på något nytt för att göra arbetet roligare. Kan man göra något lite vackrare, men lite extra detaljer som dessutom är roligt att göra... så är det väl självklart jag gör det! Ett gäng bilder finns nedan. Ber inte så mycket om ursäkt för köksstöket faktiskt. Det är så det blir på mina kreativa dagar, helt enkelt.

Så här ser själva yukatan ut. På galgen hänger även bandet, "obi", som jag visade detalj av i förra inlägget om yukatan.


Detalj på ärm. Första gången jag provar denna typ av sömmar som oftast syns i byxor. Sjukt förvirrande. Vet fortfarande inte hur man gör, trots att sömmar av denna typ sitter på både ärmar och axlar. Någon gång lär jag mig väl...


Detalj på ärm. Valde trippla fållsömmar för utseendets skull. Blev mycket vackert. Funderade på att göra ännu en 7cm inåt, för att matcha nedre fållen, men bestämde mig för att hoppa över det.


Detalj på nedre fåll. Valde att lägga kantsömmen utåt. Gillar hur det blev. Sanningen att säga var det ett mycket lyckat misstag. Jag suckade och började fundera på var jag lagt sprättaren, sen tittade jag en gång till och insåg att det såg riktigt bra ut. Så jag suckade över att jag klippt tråden och fick ett fästställe till, men nöjd är jag!

Nedre delen av kragen. Här ser man även hur kantsömmen ser ut.

Inga kommentarer :