söndag 18 augusti 2013

Fixad underklänningshals


Min grövre underklänning är den första jag gjorde, och därmed kanske inte den bästa. Jag följde ett mönster där halsen gjordes på ett mycket, mycket smidigt sätt... men inte så bra i praktiken. Senare har jag fått lära mig att halsens "djup" (från djupaste punkt i nacken till djupaste punkt framtill minus sprund) ska delas så en tredjedel klipps ut på bakstycket och två tredjedelar på framstycket. Bilden (och länken) från Dragonlore förklarar det hela väldigt bra.


Så jag ritade helt enkelt upp nytt och klippte, som inte heller blev jättebra, men det var svårt, på detta färdiggjorda plagg, rita upp enligt mallen nedan. Även fixat ett litet ringspänne att hålla ihop sprundet med. Summa summarum är jag mycket, mycket mer glad i att använda min underklänning nu när den inte åker bak, är ful, eller stryper mig. Längst ner är en (enormt dålig) bild på hur den satt innan.


Inga kommentarer :