söndag 18 augusti 2013

Sköldfodral


För att snygga till skölden lite inför medeltidsveckan bestämde jag mig för att sy ett sköldfodral. Min vapensköld kommer ju vara grön i grunden (när jag väl bestämt mig om vad som ska vara på den) så det är ju bara att sy på detaljerna sedan.

Jag la ut den på tyget och chansade på ca 5cm extra runt om och "sen får jag väl ihop den på något vis" tänkte jag. Började med att vika in och sy de två övre hörnen och sedan spetsen. Sydde så tajt jag kunde, för linne är ändå rätt stretchigt. Efter det så började jag nåla in det "flaxiga" tyget och sydde det med. 2h tog det väl totalt. Och jag är faktiskt riktigt nöjd med den. På något vis lyckas jag alltid sätta kritstrecken på fel sida tyget (minst 5:e plagget jag gör det på).

Sen vill jag ju EGENTLIGEN ha mörkgrönt, men i heraldiken är alla nyanser av grönt grönt. Heraldik är ju text (som sedan tolkas i bild av konstnären). Sen RÅKAR ju bara rustningsbyxor och halva gambesonen vara i likadant tyg...



Inga kommentarer :