söndag 12 januari 2014

Beställning: Robins kjortlar 1200-tal

Robin beställde de här av mig i somras och sa att de gärna fick vara klara till medeltidsveckan. De var så pass klara att de fick åka med som extrakläder utifall att men jag hade inte fällt de sista sömmarna; hals och ärmar på underkjorteln och nederkanten på den skogsgröna. Så det var egentligen inte mer jobb än en kjortel och blev rätt snabbt klart när jag väl satte mig med dem. 


More ideas than time - få saker beskriver mig så bra som den skylten...

Ni som ska till Halvvägsan kommer få njuta av dem där! Vi kommer inte åka dit.

Robins förening sysslar med 1200-tal och det mest typiska 1200-talsdraget är de långa kjortlarna. Nu är Robin även gycklare, både med och utan eld, så plaggen var tvungna att vara praktiska också och är därför inte hur långa som helst. Underkjorteln är betydligt kortare som ni kan se. Det är så himla praktiskt att sy till Robin också eftersom vi är ungefär lika långa.

En del av betalningen för kjortlarna var att han köpte mer skogsgrönt ylle än vad som behövdes, så att jag kunde fixa till ärmarna på min Herjolfsnes. Det inlägget hittar ni här (länk). Jag är helt klart öppen för byten också, även om pengar alltid är trevligt.


Inga kommentarer :